Pre-conference Schedule : Tuesday, June 19, 2018 - Bishop's University

Please note that the schedule at a glance may be subject to change. The language in which the workshop is given is indicated by the language in which the title first appears

Alternate routes to our campus during the bridge construction

8:30 - 9:00: Registration
9:00 - 12:00: Morning Pre-Conference Concurrent Sessions (3 h)

Designing a SoTL project; partnering with students (SoTL Canada)

Andrea Webb1, Christopher Ostrowski2, Jennifer Spencer3

1University of British Columbia, Canada; 2University of Calgary, Canada; 3University of Guelph

Based on requests from the most recent SoTL Canada membership survey, this pre-conference workshop will support participants in designing and/or refining a SoTL investigation; from developing a research question, through considerations of methodologies, methods, data analysis, and dissemination. We invite students, instructors, and anyone interested to join us discussing how we can improve postsecondary teaching and learning. We tackle the nuances of how SoTL can differ from disciplinary research approaches, as well as, the goals, audiences, and implications of SoTL. This will be a hands-on workshop, where participants will work in small groups to discuss concerns, capture ideas, and map out next steps in starting a SoTL project.

Nous invitons les étudiants, les enseignants et tous ceux intéressés à se joindre à nous à discuter comment nous pouvons améliorer l'enseignement postsecondaire et l'apprentissage. Nous aborderons la façon dont le SoTL peut différer des méthodes de recherche disciplinaires, ainsi que les objectifs, les publics et les implications du SoTL. Ce sera un atelier pratique où les participants travailleront en petits groupes pour discuter des problèmes, saisir les idées et tracer les prochaines étapes dans le démarrage d'un projet SoTL.

“I’ve Got the Power”: Responding to the Social Effects of Power in the Classroom

Anthony Lee Roberts, Elizabeth Wells

Mount Allison University, Canada

This workshop has participants not just thinking about power in the classroom, but doing something about it. Foucault asserted that power is everywhere. However, as many feminists have pointed out, we should be clear that power is not equally distributed. Some have more power than others. A classroom is a prime example of this unequal distribution. Faculty, often rightfully, have more power than students in the classroom. This power may be used in the stead of racist and other oppressive pedagogies as bell hooks tells us in Teaching to Transgress. Hooks’ asserts that as students in a racially integrated classroom, “we were to learn obedience to authority” (p.4). Power then, was to be used as explicit control over students. However, on the road to more just educational institutions and practices, we need to rethink this power. But, how do we do this? According to Freire in the Pedagogy of the Oppressed, the way to equity and justice in the classroom is informed action (praxis). This will get us out of the bind of oppressive educational institutions and pedagogies. This workshop holds these ideas front of mind while providing practical ways to address our own power as faculty while also addressing the power students bring with them. Navigating the complex arena of race, sex, class, ability, sexuality and so on, we will explore the manifestation of oppressive experiences, policies and practices both pedagogically and in the classroom. We will collectively develop strategies to respond to these and deepen our understanding of the complexities of power in the classroom.

Cet atelier permet aux participants non seulement de penser au pouvoir dans la classe, mais de faire quelque chose à ce sujet. Foucault a affirmé que le pouvoir est partout. Cependant, comme beaucoup de féministes l'ont souligné, nous devrions être clairs sur le fait que le pouvoir n'est pas également réparti. Certains ont plus de pouvoir que d'autres. Une salle de classe est un excellent exemple de cette distribution inégale du pouvoir. Les membres du corps professoral, souvent à juste titre, ont plus de pouvoir que les étudiants dans la salle de classe. Ce pouvoir peut être utilisé à la place des pédagogies racistes et oppressives, comme nous le dit Bell Hooks dans Teaching to Transgress. Hooks affirme qu'en tant qu'étudiants dans une classe racialement intégrée, « nous devions apprendre l'obéissance à l'autorité » (p. 4). La puissance devait alors être utilisée comme un moyen de contrôle explicite sur les étudiants. Cependant, avec l’avènement d'institutions et de pratiques éducatives plus justes, nous devons repenser ce pouvoir. Mais, comment faire cela? Selon Freire, dans la Pedadogy of the Oppressed, la voie de l'équité et de la justice dans la classe passent par des actions éclairées (praxis). Cela nous permettra de sortir du piège des institutions éducatives et des pédagogies oppressives. Cet atelier met ces idées de l’avant tout en offrant des moyens pratiques de remettre en question notre propre pouvoir en tant que membre du corps professoral tout en abordant le pouvoir que les étudiants ont. En explorant l'arène complexe de la race, du sexe, de la classe sociale, des habiletés, de la sexualité, etc., nous explorerons la manifestation d'expériences, de politiques et de pratiques oppressives à la fois pédagogiquement et en classe. Nous élaborerons collectivement des stratégies pour y répondre et approfondir notre compréhension des complexités du pouvoir dans la salle de classe.

12:00 – 1:00: Lunch (those who are registered for the full pre-conference day will receive a lunch voucher)

1:00 - 1:30: Registration

1:30 – 4:30: Afternoon Pre-Conference Concurrent Sessions (3 h) 

Quand l’enseignant ne « veut » pas changer : conseil pédagogique et résistance individuelle au changement

Eric Uyttebrouck

Université libre de Bruxelles, Belgium

Les conseillers pédagogiques sont, par définition même, des agents de changement. Tout conseiller pédagogique a cependant déjà été confronté au cas où l’enseignant(e) semble ne pas vouloir changer. Quelles sont les causes possibles de cette « résistance » ? Comment le conseiller pédagogique peut-il y faire face ? Quelles sont les croyances / attitudes facilitatrices pour amener le changement ? Et quels sont les outils mobilisables ?

Dans cet atelier destiné aux conseillers pédagogiques et autres personnes en charge d’accompagner les enseignants dans des processus de changement, nous puiserons dans les concepts et outils de la thérapie brève (en particulier l’approche systémique et stratégique) pour les aider à dépasser les situations de blocage.

Faculty developers are basically agents of change. Every faculty developer, however, faces cases where faculty members seem to “resist” change. What are the possible causes of this resistance? How can the faculty developer deal with such situations? What posture and beliefs can help to support a change inducing process? And what are the available tools?

In this workshop aimed at faculty developers as well as at any person in charge of accompanying change within faculty, we will draw on the concepts and the toolkit of brief therapy (especially Brief Strategic Therapy) to help to get out of blocking positions.

Building Instructor Capacity: Applying the UXDL Framework to Course Design

Pia Zeni1, Darcy White1, Kristin Wilson1, Meagan Troop2

1University of Waterloo, Canada; 2Sheridan College, Canada

If the goal of educators and instructional designers is to create a learning environment that fosters interest, motivation, and positive emotions to boost learning outcomes, then it is crucial to consider the learner’s perspective (i.e., what they find pleasant and interesting, what motivates them, and what they attend to and interact with in the online learning environment). The learner’s perspective and experience should inform the design principles that are adopted in online learning. Participants in this session will have the opportunity to individually and collaboratively examine what students’ expectations are from an online course, how they interact with the course, and how to modify the online learning environment to successfully motivate and engage them. Additionally, an accompanying repertoire of diverse, evidence-informed open resources that can be used to enhance the quality of online teaching and learning experiences will be provided to participants.

Si le but d’éducateurs et des concepteurs pédagogiques est d’améliorer les acquis d'apprentissage en créant un environnement qui stimule l'intérêt, la motivation et les émotions positives, il est très important de considérer la perspective de l'étudiant (par exemple, ce qu’ils pensent estime agréable ou intéressant, ce qui les motive et, lors de leur formation en ligne, la nature de leurs intérêts et de leurs interactions). Le point de vue et l'expérience de l'étudiant devraient guider les principes de conception adoptés dans l'apprentissage en ligne. Les participants à cette session auront l'occasion d'examiner individuellement et collectivement les attentes des étudiants d’un cours en ligne et comment modifier l'environnement d'apprentissage en ligne pour les motiver davantage. En plus, les participants à cette session recevront un répertoire de ressources soutenu par des données probantes qui peut être utilisé pour améliorer la qualité des expériences d'enseignement et d'apprentissage en ligne.

Intercultural Development Inventory

Kelley Anne Hoyt, Erica Fagan

Mohawk College, Canada

Adapting practice to evolving cultures begins with self-awareness. Workshop participants will be required to complete the online IDI (Intercultural Development Inventory) prior to the session. Cost to complete the online IDI is $15.00 (US). To access the IDI, registered participants will receive an email with instructions from the facilitators about a week in advance of the session. IDI validation research and other general information about the benefits of using the IDI is available at https://idiinventory.com/The face to face workshop will focus on examining the group results and the continuum of inter-cultural capacity. The concepts of cultural humility and cultural motivation will also be explored. A variety of engagement and teaching strategies will be utilized (i.e.) video, small group discussion, group activities, experience sharing. Workshop participants will book a time with facilitators for an individual feedback and development plan session. This meeting will occur over the course of the 2 day conference.

Adapter la pratique à l'évolution des cultures commence par la conscience de soi. Les participants à l'atelier devront remplir l'IDI en ligne (Inventaire du développement interculturel) avant la session. Le coût pour compléter l'IDI en ligne est de 15,00 $ (US). Pour accéder à l'IDI, les participants inscrits recevront un e-mail avec les instructions des facilitateurs environ une semaine avant la session. Recherche de validation IDI et d'autres informations générales sur les avantages de l'utilisation de l'IDI sont disponibles à https://idiinventory.com/. L'atelier en personne se concentrera sur l'examen des résultats du groupe et du continuum de la capacité interculturelle. Les concepts d'humilité culturelle et de motivation culturelle seront également explorés. Diverses stratégies d'engagement et d'enseignement seront utilisées (vidéo), discussion en petits groupes, activités de groupe, partage d'expériences. Les participants à l'atelier réserveront un moment avec les facilitateurs pour une session de feedback et de plan de développement individuel. Cette réunion aura lieu au cours de la conférence de deux jours. 

4:45 – 5:15: Newcomers Reception / Students Reception 

5:00 – 7:00: Opening Reception and Welcome - Bishop’s University 

Terrasse TD